۲۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۸
کد خبر: ۵۸۹۶۵۲
گزارش رسا؛

سودان در تله عادی سازی روابط با اسرائیل | «فلسطین» قربانی جاه طلبی حاکمان عربی

رژیم صهیونیستی درصدد است با عادی سازی روابط با سودان، مانع از دستیابی حماس به سلاح شود تا بتواند به سادگی غزه را تحت اختیار خود قرار دهد.
سودان و اسرائیل

به گزارش خبرگزاری رسا، پروژه عادی سازی روابط کشورهای عربی با اسرائیل وارد مرحله جدیدی شده است. تا چند ماه گذشته، بسیاری از کشورهای عربی به صورت تلویحی از عادی سازی روابط با اسرائیل سخن می‌گفتند اما مدتی است که کشورهای عربی و اسرائیل با تغییر رویه، به صورت آشکارا سخن از همکاری متقابل در زمینه‌های مختلف می‌گویند.

حاکمان عربی که مدت‌ها مترصّد فرصت مناسب برای برقراری روابط با اسرائیل بودند، در اقدامی از پیش تعریف شده، یکی پس از دیگری در پوشش‌های گوناگون خبر عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را اعلام می‌کنند.

عربستان و مصر به عنوان دو کشور مهم و تاثیرگذار در جهان عرب، بارها اعلام کردند که در نزاع و اختلاف عربی ـ اسرائیلی از هیچ یک از دو طرف دعوا حمایت نخواهند کرد که این خود به طور تلویحی نشان دهنده حمایت از رژیم صهیونیستی است.

عمان نیز به تازگی میزبان نتانیاهو بود و سلطان قابوس ضمن استقبال از نخست وزیر اسرائیل، از چندین طرح همکاری در عرصه‌های مختلف نظامی، اقتصادی و سیاسی پرده برداشت تا نشان دهد که این کشور نیز پس از مصر، عربستان، امارت و بحرین، به زمره خائنین به آرمان‌های فلسطین پیوسته است.

رغبت زائدالوصف کشورهای عربی در عادی سازی روابط و ربودن گوی سبقت از یکدیگر اینبار دامن سودان را گرفته است. مقامات اسرائیلی چندی قبل اعلام کردند که با هدف تقویت همکاری‌های مشترک، اسرائیل در چندین پروژه تجاری ـ اقتصادی مشارکت خواهد داشت. با اعلام این خبر اعتراض‌ها در سودان بالا گرفت اما مسؤولان سودانی تصریح کردند که این رابطه تنها در سطح همکاری اقتصادی باقی خواهد ماند و نه بیشتر.

عادی سازی روابط در پوشش همکاری اقتصادی
بی‌شک اتاق فکر رژیم صهیونیستی حاضر نخواهد بود که تنها برای موضوعات اقتصادی در سودان سرمایه‌گذاری کند از این رو سوال اساسی آن است که چرا سودان برای اسرائیل اهمیت دارد؟ با تأمل و دقت در جایگاه استراتژیک سودان باید گفت که دولت‌مردان عبری، از طرح همکاری اقتصادی با سودان هدف دیگری را دارند و آن وارد ساختن آسیب جدی به پیکره جنبش مقاومت اسلامی (حماس) در نوار غزه است.

از آنجا که حماس از طریق سودان سلاح‌های دفاعی خود را از لیبی و از آنجا به منطقه سینا ارسال و سرانجام به غزه وارد می‌کند از این رو سودان به عنوان یک کشور حمایتی و واسطه برای حماس اهمیت دارد بنابراین همکاری سودان با اسرائیل به معنای قطع شدن کانال ورود سلاح به نوار غزه است. در چنین شرایطی حماس با فقدان تسلیحات دفاعی امکان ایستادگی و مقاومت در برابر تجاوزگری رژیم صهیونیستی را از دست خواهد داد.

روزنامه عبری معاریف در چاپ اخیر خود به نقل از منابع سیاسی و امنیتی که نخواست نامشان فاش شود، اعلام کرد که مسؤولان رده بالای اسرائیل در تماس‌های متمادی و پیاپی با کشورهای عربی به ویژه سودان در صدد اجرایی شدن طرح «تحریم ورود سلاح به غزه» هستند زیرا تا به امروز تلاش اسرائیل و مصر برای جلوگیری از تسلیح حماس با شکست مواجه شده است.

در سایه توسعه روابط عربی ـ اسرائیلی، رسانه الاخبار اسرائیل نیز از سفر مخفیانه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل به سودان با هدف ایجاد مسیر مشترک هوایی از اسرائیل به سوی آمریکای جنوبی به واسطه آسمان سودان خبر داد. دو روز پس از اعلام این خبر، شبکه 10 تلویزیون اسرائیل از دیدار محرمانه یکی از مقامات ارشد وزارت خارجه رژیم صهیونیستی با مسؤولان سودانی در سال 2017 در استانبول ترکیه خبر داد.

نتانیاهو نیز هفته گذشته اعلام کرد که شرکت هواپیمایی اسرائیل به زودی از فراز آسان‌های سودان به سوی آمریکایی جنوبی رهسپار خواهند شد و این همکاری مشترک میان سودان و اسرائیل، به تقویت روابط کشورهای مسلمان با رژیم صهیونیستی و عقب نشاندن ایران از آنچه که دخالت در امور منطقه نامید، منجر خواهد شد.

از سویی هآرتس اسرائیل نیز به تشویق مقامات آمریکایی برای تقویت روابط اسرائیل با کشورهای عربی با هدف مقابله با دشمن مشترک منطقه یعنی ایران، اشاره و تصریح کرد که نتانیاهو ماه گذشته با رییس جمهور چاد دیدار و در مورد ازسرگیری روابطی که در سال 1972 قطع شده بود به گفتگو پرداخت.

صف آرایی محور شرارت در برابر محور مقاومت
چینش موازنه قدرت در منطقه از سوی رژیم صهیونیستی به گونه‌ای است که انگشت اتهام در پایان به سوی ایران نشانه گرفته شود. اسرائیل در سال 2014م مدعی ضبط یک کشتی پر از سلاح‌های پیشرفته و موشک‌هایی با برد 100 کیلومتر در آب‌های سودان شد. در 2012م نیز اسرائیل سودان را به همکاری با ایران برای انتقال سلاح به حماس متهم ساخت. همزمان مصر نیز در سال 2010م با افزایش نیروهای ارتشی در مرز مشترک خود با سودان تلاش کرد تا مانع از ارسال سلاح به غزه شود. با توجه به این معلومات مشخص است که همکاری اقتصادی با سودان تنها بهانه‌ای برای پوشش سرکوب جریان جهادی حماس در غزه است.

به نظر می‌رسد که رژیم صهیونیستی به بهانه ایجاد گشایش اقتصادی در سودان و تقویت زیرساخت‌ها در این کشور توانسته مسؤولان سودانی را متقاعد کند که به اسرائیل کمک کنند تا هیچ سلاحی از سودان به سمت نوار غزه سرازیر نشود.

رژیم صهیونیستی که تا چندی قبل با حمایت از تکفیری‌ها و داعشی‌ها گمان می‌کرد که به زودی عراق و سوریه را تسخیر و محور مقاومت را سرکوب می‌کند، اکنون پس از تحمل شکست‌های متمادی به جای حمایت مستقیم از تروریست‌ها به سوی گزینه‌های جایگزین رفته است.

همکاری با کشورهای عربی و کوشش برای ایجاد محوری عبری ـ عربی برای مقابله با محور مقاومت از مهمترین خواسته‌های اسرائیل است. عربستان سعودی، بحرین، مصر و امارات نیز هرکدام مجری یکی از اهداف متعدد اسرائیل هستند. به نظر می‌رسد که تلاش بن سلمان برای هموارسازی مسیر معامله قرن را نیز باید در همین راستا تفسیر کرد.

هرچند محور شرارت به سرکردگی آمریکا، اسرائیل و کشورهای مرتجع عربی خواستار سرکوب محور مقاومت است اما در نهایت پیروزی از آن امت اسلامی است زیرا این وعده الهی است که فرمود: «وَ نُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَی الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّه وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِینَ»

ارسال نظرات